Ticaret Bakanlığı’nın Resmi Gazete’de yayımlanan kararıyla, bu yılın başında yürürlüğe giren “Bazı Elektrikli Araçların İthaline Ait Tebliğ”in kapsamını genişletti. Bildirimle, Çin ve Japonya üzere AB ile özgür ticaret muahedesi bulunmayan ülkelerden ithal edilen elektrikli araçlar için “7 bölgede 20 yetkili servis” bulundurma mecburiliği kapsamına, şarj edilebilir hibrit ve eşya taşımaya mahsus ticari araçlar da dahil edildi. Kararın yerli üretimi destekleyeceğini belirten Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, yolcu taşımaya mahsus ticari araçların da bu kapsama alınmasını beklediklerini söyledi.
Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan Bazı Elektrikli Araçların İthaline Ait Bildiri’de Değişiklik Yapılmasına Dair Bildirim, evvelki günlerde Resmi Gazete’de yayımlandı.
OSD Başkanı Cengiz Eroldu, konuya ait yaptığı açıklamada, 31 Aralık 2023 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak 1 Ocak 2024’de yürürlüğe giren “Bazı Elektrikli Araçların İthaline Ait Tebliğ” ile Avrupa Birliği (AB) ve Türkiye ortasında Hür Ticaret Mutabakatı olmayan ülkelerden ithal edilen elektrikli arabalara ithalat etabında “İzin Belgesi” alınması mecburiliği getirildiğini hatırlattı.
İzin dokümanı için gerekliliklere değinen Eroldu, “İzin dokümanı düzenlenebilmesi için 7 coğrafik bölgede en az 20 yetkili servis istasyonunun ithalatçının kendisi tarafından kurulmuş olmasının belgelendirilmesi, elektrikli araç bakım tamirinden sorumlu şahısların yeterlilik dokümanına sahip olması, ithalatçı firmanın Türkiye’de en az 40 işçiye sahip davet merkezi kurması üzere zorunluluklar getirilmişti” tabirlerini kullandı.
Eroldu, yeni bildiri ile kapsama giren araç kümesinin genişletildiğini belirterek, daha evvel yalnızca elektrikli arabaları kapsayan düzenlemeye, haricen şarj edilebilen hibrit arabaların yanı sıra elektrikli ve haricen şarj edilebilen hibrit eşya taşımaya mahsus ticari araçların da dahil edildiğine dikkati çekti.
“Otomobil pazarında yerli araç hissesinin korunması/geliştirilmesi açısından da olumlu tesir yaratacak”
Özellikle son yıllarda ülkelerin rekabetçiliklerini korumak ve lokal tüketicinin güvenliğini tahsis etmek üzere dünya genelinde birçok önlemin devreye alındığı gözlemlediklerini lisana getiren Eroldu, şunları kaydetti:
“Ticaret Bakanlığımız tarafından yayımlanarak 1 Ocak 2024’te yürürlüğe giren ve kapsamı genişletilen bildirimi, ülkemiz tüketicisinin korunması, hizmet kalitesinin sağlanması, otomotiv sanayiinin rekabetçiliğinin gözetilmesi ve ekonomimiz açısından olumlu kıymetlendiriyoruz. Araba pazarında geçmişte yüzde 40’a ulaşmış olan yerli araç hissesinin yüzde 25’e kadar gerilediği günümüzde, bu düzenleme araba pazarında yerli araç hissesinin korunması/geliştirilmesi açısından da olumlu tesir yaratacaktır.”
“Ticari araçların da düzenleme kapsamına alınması değerlendirilmeli”
Eroldu, Türkiye’nin ticari araç üretiminde dünya çapında değerli oyuncular ortasında yer aldığını bildirdi. Kelam konusu üretimde Türkiye’nin Avrupa Birliği ülkeleri ortasında bu sene birinci sıradan ikinci sıraya gerilediğini ve dünyada 9. sırada yer aldığını anımsatan Eroldu, şu bilgileri paylaştı:
“Ticari araçların adetsel ihracatımız içindeki hissesi yüzde 35, ticari araç pazarındaki yerli araç hissesi ise yaklaşık yüzde 40 düzeyinde. Son periyotta otomotiv dış ticaret istikrarındaki araba kümesi kaynaklı bozulmanın, ticari araç üretimimizin olumlu tesiri ile desteklendiği kıymetli bir gerçek. Tüm bu nedenlerle, Ticaret Bakanlığımız tarafından yayımlanan bildiri kapsamına eşya taşımaya mahsus ticari araçların da uygulamaya eklenmiş olmasını ülkemiz iktisadı açısından değerli görüyoruz. Ayrıyeten eşya taşımaya mahsus ticari araçların yanı sıra önümüzdeki periyotta yolcu taşımaya mahsus ticari araçların da düzenleme kapsamına alınmasının değerlendirilmesini kıymetli buluyoruz.”